Tuto stíhačku,mnohdy označovanou za "super stíhačku" II.sv.války, používalo letectvo jak USAF tzn.:U.S. Army Air Force=Letectvo Spoj. Států/pod ozn.(P-51A až H Mustang), tak RAF/tzn. :Royal Air Force=Královské vzdušné síly/pod ozn.(Mustang Mk.I.až IV.).První stroje P-51(pod ozn.RAF Mustang Mk.I. ) ,byly dodány RAF firmou "Nord American Aviation Co. " v listopadu 1941, na základě objednávky britské nákupní komise.Ta hledala u této firmy pomoc při licenční výrobě stíhaček:Curtiss Hawk P-40D pro RAF.Firma jí však nabídla svůj projekt.Ten sliboval mnohem lepších výkonů, než P-40. Firma Nord dokončila prototyp NA-73 za neuvěřitelných 120 dnů. Tyto první Mustangy P-51A(Mustang Mk.I.) sice zklamaly výkony ve velkých výškách, ale byly hodnoceny dobře, pro ovladatelnost a vysokou max. rychlost. Byl použit kapalinou chlazený dvanáctiválec do V, Allison V-1710-39 resp. V-1710-87 s výkonem 846Kw až 947Kw.Byly vyzbrojeny:4x kulomet ráže 12, 7mm 4x: ráže 7, 7mm. Dva 12, 7mm kul. byly uloženy po stranách motoru(střílely okruhem vrtule), ostatní v křídle.RAF je používala od července 1942 k útokům na pozemní cíle v malých výškách a při průzkumu. Po Mustangu Mk. I, následovalo ještě několik variant(Mk.I.A,fotoprůzkumná F-6A a pod.).Průlomem Mustangů, se však staly až modely: P-51B a P-51C,které byly téměř stejné. Lišily se jen použ. motorem Packard V-1650-3 resp. V-1650-7. Od předchozích P-51 se lišily různým vylepšením. (Větším chladičem, čtyřlistou vrtulí, zesíleným drakem a jiným překrytem kabiny.) Hlavní plus P-51 B (u RAF Mustang Mk. III. )byl však motor Packard V-1650-3 s max.výkonem 1029Kw a V-1650-7 s max. výkonem 1246Kw. Jednalo se o licenci motoru Rolls Royce Merlin Angl. výroby. Ďíky tomuto motoru, se zlepšily výkony ve velkých vyškách a rychlost až na 711 Km/h.Přidáním dvou 490 lt.přídavných palivových nádrží se běžný dolet 550km zvětšil až na 1200km. Tak se letouny Mustang staly esem v rukou spojenců, které změnilo průběh II.sv.války.Umožnily totiž,díky možnosti doprovodu spojeneckýckých bombardérů nad německo,obnovit strateg.bombardování německa, které ohrozila silná obrana důležitých měst protivzdušnou obranou(Tzv. flaky a Luftwaffe s Me-109 , Fw-190).Od poloviny roku 1944 mohly Mustangy doprovázet spojenecké bombardéry (B-24 Liberator,B-17 Fling Fortres),až do hloubky německa. Další model Mustang P-51 D (u RAF Mustang Mk.IV.) nastoupil ke konci války.Lišil se od předchozích protáhlým přechodem, spojujícím kýlovku s horní částí trupu (zlepšení směr.stab.) ale hlavně nápadným novým (kapkovitým) překrytem kabiny. Před koncem války bylo vzrobeno ještě několik stovek ks.typů H a L , (motor Packard V-1650-9 s výkonem až 1632kw.)které však už do bojů nezasáhly. První modely Mustangů,(A,B,C) byly natřeny tmavozeleným krycím nátěrem. Pozdější varianty, (od modelu D)byly používány v barvě zákl.kovu,vyleštěném do vyského lesku(pro lepší aerod.vlastnosti).Po skončení války,sloužilo tisíce Mustangů, ješte mnoho let v armádách celého světa.Bylo vyrobeno více než 15500 ks. Mustangů všech typů.Mnoho z nich je v muzeích po celém světě a mnoho z nich dodnes létá.
S Mustangem se mohli někteří čeští občané setkat, za ne příliš
příjemné situce.V závěru války v období ledna až května 1945,tento stroj (v té
době většinou typ P-51D),používalo spojenecké letectvo,k podpoře postupujících
pozemních vojsk, ochanně bombardovacích svazů a také k ničení pozemních
cílů.Protože v té době,již prakt. Luftwaffe nebyla schopna operovat, zalétaly
letky letounů P-47 Tunderbold,P-38 Lichtning a P-51 Mustang mimo jiné i nad
území Československa a ničily vše,co by mohlo podporovat poslední úsilí němců
v boji.Byly to především veškeré transporty zbraní,zásob a pohonných hmot. Byly
to tzv. "kotláři",jak se jim říkalo. Jejich úkol byl jasný:Zničením kotle
lokomotivy zamezit dopravení nákladu. Pravdou však je, že v období únor až
květen 1945,střílely kotláři na vše co se na českých železnicích a silnicích
hýbalo!Krom voj.železničních a silničních transportů, žel. uzlů a nádraží, to
byly i soukromá nákladní i osobní auta a dokonce i koňské povozy. Dnes už asi
nikdo nezjistí,kolik strojvedoucích,řidičů nákladních a osobních aut a dokonce
i cestujících v osobních vagonech zaplatilo životem. Byly to desítky ale
nejspíše stovky českých občanů.Když řidič auta nebo strojvedoucí, lokomotivy
zaslechl přibližující se zvuk motoru Packard,Mustangů P-51 D,bylo již většinou
pozdě.Když měl štěstí,tak stíhači napřed jen přeletěli svůj cíl na prázdno a
on mohli vyskočit a utéct se schovat.Když to neudělal,následoval další přelet,
tentokrát za řevu osmi kulometů Browning
ráže 12, 7mm. , který byl
smrtelný. Následovala pak většinou exploze kotle, nebo paliva
automobilu.Mustangy P-51 D mohly nosit i dvě pumy po 454 kg.,nebo do konce dvě
trojité trubice pro odpalování raket M 8 ráže 114,3 mm.
Mustang Mk.III. z předu.
Mustang Mk.III. vrtule.
Mustang Mk III. z hora
P-51c s ozn.Lil Kitten (fialové kotě).
Mustang P-51Mk.II.
Technická data stíhačky P-51 Mustang*:
Rozpětí křídel-11,29 m., Délka trupu-9,83 m., Nosná plocha-21,83 m2,výška-3,71m,Hhotnost prazdná-3230kg. Max. vzletová hmotnost-5262kg., Max.rychlost -704km./h.*, Rychlost stoupání 9140 m. za 13min.., Dostup-12770 m., Dolet-523km. 1207km. s 2ks,490lt.příd nádržemi.
*Pro model:P-51D(MK III.)
c-buschman.aerospace,Vladimír Kroft 2005-2021.
Kopírování,používání,publikování obrázků a textů na těchto stránkách obsažených,bez předchozího svolení autora ,je trestné dle platných autorských zákonů České republiky!
Kontakt na : kontakt@zajimava-letadla.cz Za vaše názory předem děkuji!
Pokud sem zanese internetový vítr někoho,kdo má také podobné stránky,rád se podívám jak vypadají stránky zkšenějších nebo i méně zkušených přívrženců letadel.Za Vaše odkaazy na Vaše i na jiné zajímavé www předem děkuji.